
Wat heeft u nodig om te stemmen? (stempas)
Om te stemmen heeft u nodig:
- Een stempas.
- Een identiteitsbewijs (deze mag maximaal 5 jaar verlopen zijn).
U ontvangt uw stempas thuis
Uw stempas voor de Tweede Kamerverkiezing wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bezorgd bij u thuis. Met deze stempas kunt u stemmen in elk stemlokaal in de gemeente Stadskanaal.
Stemmen in een andere gemeente
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan. Meer informatie hierover vindt u door op deze pagina het kopje ‘Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)’ te selecteren.
Geen stempas ontvangen of kwijt?
Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe aan bij de gemeente. Dit kan vanaf 15 oktober 2025 op de volgende manieren:
1. Aanvragen per e-mail
- Download het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul het formulier in en onderteken deze.
- Maak een digitale kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het ingevulde formulier en de digitale kopie van uw identiteitsbewijs naar verkiezingen@stadskanaal.nl.
2. Aanvragen per post
- Download en print het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het ingevulde formulier en de kopie van uw identiteitsbewijs naar:
Gemeente Stadskanaal
Team Verkiezingen
Postbus 140
9500 AC Stadskanaal
3. Aanvragen aan de balie
Van 15 oktober tot en met 12:00 uur op dinsdag 28 oktober 2025 kunt u een vervangende stempas aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Verhuisd naar een andere gemeente?
U mag stemmen in de gemeente waar u op maandag 15 september 2025 officieel staat ingeschreven. Uw stempas wordt dan naar uw nieuwe adres gestuurd.
Wilt u in een andere gemeente stemmen dan waar u officieel staat ingeschreven op 15 september 2025? Vraag dan een kiezerspas aan.
Geldige identiteitsbewijzen
U moet zich bij het stemmen identificeren. Dit mag met:
- Een Nederlands paspoort.
- Een Nederlandse identiteitskaart.
- Een Nederlands rijbewijs.
- Een geldig verblijfsdocument.
Heeft u een dubbele nationaliteit? Dan mag u ook een identiteitsbewijs gebruiken uit een EER-land of uit Zwitserland. Dit mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. De datum “geldig tot” moet dan op of na 29 oktober 2020 staan.
Geen geldig identiteitsbewijs?
Heeft u geen geldig identiteitsbewijs en kunt u niet op tijd een nieuwe aanvragen? Vraag dan iemand anders om voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?
Is uw identiteitsbewijs kwijt of gestolen? Dan kunt u toch stemmen met een verklaring van vermissing van de gemeente. Neem daarbij ook een pasje met uw foto mee, zoals bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart.