Bijstand voor jongeren tot 27 jaar

Ben je jonger dan 27 jaar en wil je een uitkering aanvragen? Dan heb je eerst een zoekperiode van vier weken. In deze zoekperiode moet je je inspannen om terug te gaan naar school en/of werk te vinden. Tijdens de zoekperiode krijg je nog geen uitkering.

Na de zoekperiode beoordeelt de gemeente of je genoeg hebt gedaan om werk of een opleiding te vinden. Er zijn drie uitkomsten mogelijk:

• Je hebt genoeg gedaan, maar geen werk of opleiding gevonden. We nemen je aanvraag voor een uitkering in behandeling. Vanaf dit moment krijg je van ons hulp bij het zoeken naar werk.
  • Je hebt niet genoeg gedaan om werk of een opleiding te vinden. We nemen je aanvraag voor een uitkering in behandeling, maar de uitkering kan lager zijn.
  • Je hebt niet je best gedaan om werk te vinden en je weigert aan het werk of naar school te gaan. Je hebt geen recht op een uitkering en ook niet op hulp bij het zoeken naar werk. Je kunt je opnieuw aanmelden bij het UWV waarna een nieuwe zoekperiode van vier weken ingaat.

Als de gemeente besluit dat je recht hebt op een uitkering, dan krijg je daarover een brief. Je uitkering gaat dan in vanaf het begin van de zoekperiode.

Als je van de gemeente een uitkering krijgt helpen wij je bij het vinden van werk. Dat doen wij in het Trainings- en Diagnose Centrum (TDC).

Hoe werkt het?

1. Schrijf je in als werkzoekende op www.werk.nl. Hiervoor heb je DigiD nodig.
  2. Op www.werk.nl vul je het eerste deel van de uitkeringsaanvraag in en verstuur je deze. Bel binnen twee werkdagen na je aanvraag op www.werk.nl naar de gemeente, (0599) 631 631.
  3. De gemeente nodigt je uit voor een groepsvoorlichting. Tijdens deze groepsvoorlichting krijg je uitleg over de zoekperiode.
  4. Zoek vier weken naar werk of opleiding. Als dat is gelukt, laat dat dan weten aan de gemeente.
  5. Als je na vier weken geen werk of opleiding hebt gevonden, handel dan binnen twee werkdagen deel 2 van je uitkeringsaanvraag af op www.werk.nl.
  6. Na het indienen van de bijstandsaanvraag krijgt je een uitnodiging van de gemeente voor weer een groepsbijeenkomst. Wij beoordelen na deze bijeenkomst of je genoeg hebt gedaan om werk of een opleiding te vinden.

Kostendelersnorm

Deelt u uw woning met meerdere volwassenen? Dan wordt uw bijstandsuitkering lager. We noemen dat de kostendelersnorm.