Zorg voor elkaar bij hitte: Nationaal Hitteplan van kracht

23 juni

Het KNMI heeft code geel afgegeven vanwege aanhoudende warmte en het Nationaal Hitteplan is actief. De gemeente Stadskanaal roept inwoners op om extra om te kijken naar elkaar tijdens deze warme dagen.

Met name ouderen, mensen met een chronische ziekte, jonge kinderen en andere kwetsbare inwoners kunnen extra risico lopen bij hoge temperaturen. Een klein gebaar kan al veel verschil maken. 

Wat kun je doen?

  • Neem contact op met kwetsbare mensen in je omgeving, bijvoorbeeld door even langs te gaan of te bellen
  • Zorg voor voldoende drinken, ook als iemand geen dorst heeft
  • Help om de woning koel te houden door zonwering, ventilatie of een koele plek op te zoeken
  • Beperk inspanning op warme momenten van de dag (tussen 12.00 en 18.00 uur)
  • Let op signalen van oververhitting zoals duizeligheid, hoofdpijn en extreme vermoeidheid
  • Vraag bij twijfel over medicijnen advies aan de apotheek

Bij ernstige klachten of aanhoudende gezondheidsproblemen wordt geadviseerd contact op te nemen met de huisarts. Kijk voor meer informatie op deze website

Ook de gemeente Stadskanaal neemt aanvullende maatregelen. Zo gelden er aangepaste openingstijden voor het afvalbrengstation, zodat bezoekers en medewerkers de ergste hitte kunnen vermijden. Kijk voor de meest actuele informatie op de webpagina van het afvalbrengstation. 

Daarnaast is de brugbediening aangepast om te voorkomen dat bruggen door de hitte uitzetten en niet meer goed sluiten. Deze beweegbare bruggen in de gemeente Stadskanaal worden van woensdag 24 juni tot en met zaterdag 27 juni alleen bediend tussen 07:00 en 12:00 uur.  

Om schade aan het wegdek te voorkomen, start de gemeente met het strooien van zout. Hoewel zout vaak wordt gebruikt voor gladheidsbestrijding in de winter, helpt het in dit geval om het bindmiddel in asfalt minder snel vloeibaar te laten worden. Daarmee wordt schade aan het asfalt voorkomen. Het strooien gebeurt gericht, vooral bij kruispunten en rotondes.