
Informatie voor politieke partijen
Op 18 maart 2026 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. Inwoners van Stadskanaal kiezen dan de nieuwe gemeenteraad voor de komende vier jaar.
Informatie over de gemeenteraadsverkiezing
Deze informatie is bedoeld voor politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing. U vindt hier alle belangrijke informatie over de registratie van een nieuwe partij, de kandidaatstelling en de vaststelling van de uitslag. Ook bevat deze informatie een overzicht van belangrijke data en deadlines.
1. Registratie van nieuwe politieke partijen
Politieke partijen (in de Kieswet en op officiële formulieren: politieke groepering) hebben meestal een naam, een zogenaamde aanduiding. Wilt u als nieuwe lokale partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in de gemeente Stadskanaal? Dan moet u de aanduiding laten registreren bij het centraal stembureau van de gemeente Stadskanaal. Voor de verkiezingen in 2026 moet uw verzoek op 22 december 2025 binnen zijn bij het centraal stembureau, uiterlijk om 16.00 uur. Verzoeken die later ingediend worden, blijven voor de verkiezingen van 2026 buiten beschouwing.
1.1 Wat registreert u?
U registreert de naam waarmee uw partij op het stembiljet komt te staan, de zogenaamde aanduiding. Dit kan een volledige naam zijn (bijvoorbeeld. “Partij voor Stadskanaal”), een afkorting of een combinatie daarvan.
Het is ook toegestaan om u niet te registreren en zonder aanduiding mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezing. Dit heet een “blanco lijst”. Er staat dan geen partijnaam boven de lijst met kandidaten en op het stembiljet, maar alleen een lijstnummer.
1.2 Welke documenten moet u inleveren?
Bij het indienen van een registratieverzoek moet u de volgende documenten inleveren:
- Een volledig ingevuld registratieverzoek (Model G1-1,1 zie www.rijksoverheid.nl verkiezingentoolkit);
- Een kopie van de notariële akte met de statuten van de vereniging;
- Een betalingsbewijs van de waarborgsom (€ 112,50).
1.3 Wanneer hoeft u zich niet te registreren?
Is de naam van uw partij al geregistreerd voor de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Groningen of de gemeenteraad van Stadskanaal? Dan hoeft u de aanduiding niet opnieuw te laten registreren.
Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de Tweede Kamer vindt u op de website van de Kiesraad: overzicht van alle bij de Kiesraad voor de Tweede Kamer geregistreerde aanduidingen.
Het overzicht van alle geregistreerde aanduidingen van de Provinciale Staten van Groningen wordt bijgehouden door het centraal stembureau van de Gemeente Groningen.
Als u aan een bestaande naam iets toevoegt, bijvoorbeeld “Voorbeeldpartij Stadskanaal” in plaats van “Voorbeeldpartij”, dan wordt dit gezien als een nieuwe aanduiding. In dat geval moet u de aanduiding dus wél registreren.
Een lokale afdeling moet altijd met de landelijke partij afstemmen of zij onder een aangepaste aanduiding mogen deelnemen.
1.4 Waarborgsom registratie aanduiding
Voor de registratie van een aanduiding moet uiterlijk op 19 januari 2026 een waarborgsom van €112,50 worden overgemaakt. De waarborgsom kan worden overgemaakt naar:
IBAN : NL38BNGH 0285 0064 28
Rekeninghouder: Gemeente Stadskanaal
O.v.v.: Waarborgsom kandidaatstelling [partijnaam]
Als het bedrag op de rekening staat, ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die u moet inleveren voor de kandidaatstelling.
De partij krijgt deze waarborgsom terug als ze bij de gemeenteraadsverkiezingen een geldige kandidatenlijst inlevert.
1.5 Beoordeling registratieverzoek
Het centraal stembureau beslist zo spoedig mogelijk over een verzoek tot registratie van een naam (aanduiding) en kijkt daarbij naar de voorwaarden uit artikel G3 van de Kieswet:
- De naam is niet in strijd met de openbare orde;
- De naam lijkt niet te veel op de naam van een andere politieke partij;
- De naam lijkt niet te veel op een rechtspersoon die door de rechter verboden is;
- De naam is niet op een andere manier misleidend;
- De naam is niet langer dan 35 letters of andere leestekens.
De gemachtigde ontvangt schriftelijk bericht van de beslissing van het centraal stembureau. Daarnaast wordt de beslissing gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van de gemeente Stadskanaal. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om binnen 6 dagen na publicatie beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
2. Kandidaatstelling
Op de dag van kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026, moeten alle partijen tussen 09.00 en 17.00 uur naar het centraal stembureau (Gemeente Stadskanaal, Raadhuisplein 1 te Stadskanaal). De lijstinleveraar levert dan de kandidatenlijst, de bijlagen en de USB-stick met zip-bestand in. De kandidatenlijst met bijlagen doet u in de inlevermap die u begin januari van het centraal stembureau krijgt. Bij niet tijdig inleveren van de kandidatenlijst kan de partij niet meedoen aan de verkiezingen.
U kunt op de lijst minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten plaatsen. De persoon die de kandidatenlijst inlevert moet gemachtigd zijn om dit namens de partij te doen.
2.1 Overzicht van de te overleggen stukken bij de kandidaatstelling
- Kandidatenlijst (model H1)
- Een verklaring van de gemachtigde van een politieke partij waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de inleveraar om boven deze lijst de aanduiding van de partij te plaatsen zoals deze geregistreerd is (H3-1). Voor de landelijke partijen vindt u een overzicht op de website van de Kiesraad;
- Indien van toepassing (nieuwe partij) minimaal 20 ondersteuningsverklaringen (model H4) (méér is wenselijk);
- Een verklaring van instemming van iedere kandidaat met de kandidaatstelling (model H9);
- Kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat;
- Kopie van een geldig identiteitsbewijs van de inleveraar;
- Indien van toepassing een verklaring van de gemachtigden (van meerdere partijen); dat de inleveraar bevoegd is om aanduidingen samen te voegen (H3-2);
- Bewijs van betaling van de waarborgsom voor de kandidaatstelling (model H14).
Eventueel:
- Vestigingsverklaringen van kandidaten die niet in de deelnemende gemeente wonen, dat zij bij benoeming in de gemeente Stadskanaal gaan wonen.
Alle formulieren voor de kandidaatstelling moeten op papier worden ingeleverd bij het centraal stembureau. Ze moeten ook ondertekend zijn. In sommige gevallen mag u een geprinte scan of kopie van een ondertekend formulier inleveren. Dit mag alleen als het centraal stembureau dat van tevoren duidelijk heeft gezegd. Vraag dit dus altijd na! Let op: de kandidatenlijst moet altijd origineel zijn en een natte handtekening bevatten.
2.2 Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)
De kandidatenlijst (model H1) maakt u aan met OSV. In deze software worden de gegevens van de politieke partijen en de deelnemende kandidaten verwerkt. Alle documenten die u nodig heeft voor de kandidaatstelling kunt u via OSV aanmaken. Vanaf 15 december 2025 kunt u OSV gratis downloaden vanaf de website van de kiesraad. Meer informatie over OSV vindt u op de website van de Kiesraad: https://www.kiesraad.nl
Politieke partijen ontvangen van de gemeente Stadskanaal een USB-stick. Op de dag van kandidaatstelling levert u de USB-stick met daarop de door u aangemaakte bestanden in, samen met de overige stukken (zie 2.1).
Helpdesk OSV
Voor vragen over OSV kunt u bellen met het Informatiepunt Verkiezingen van de Kiesraad: 070 426 6266. Bij afwezigheid krijgt u een automatisch bericht met de openingstijden.
U kunt ook een e-mail sturen naar informatiepunt@kiesraad.nl .
2.3 Wie mogen op de lijst staan?
Iedereen die op een kandidatenlijst wil staan voor de gemeenteraadsverkiezing moet in de gemeente Stadskanaal woonachtig zijn of een verklaring tekenen dat hij naar de gemeente Stadskanaal zal verhuizen wanneer hij wordt benoemd.
Verder moet rekening worden gehouden met de volgende punten:
- De kandidaat moet de Nederlandse nationaliteit óf de nationaliteit van een andere EU-lidstaat hebben.
- Als de kandidaat een niet-EU nationaliteit heeft, moet diegene minimaal 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen.
- Minderjarigen mogen op de lijst worden geplaatst, zolang zij op het moment van toelating tot de gemeenteraad meerderjarig zijn.
- Een kandidaat mag niet op meer dan één lijst staan die voor deze gemeenteraadsverkiezing wordt ingeleverd.
2.4 Voorcontrole
Om op de dag van kandidaatstelling (maandag 2 februari) alles zo soepel mogelijk te laten verlopen biedt het centraal stembureau de mogelijkheid om tussen 26 en 30 januari 2026 al uw documenten te laten controleren. Dit gebeurt op afspraak. Door de voorcontrole voorkomt u dat er foute documenten worden ingeleverd op de dag van kandidaatstelling.
U moet de kandidatenlijst en andere documenten op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026) tussen 09.00 en 17.00 uur persoonlijk inleveren. Ook als er bij de voorcontrole geen fouten zijn geconstateerd.
Voor een afspraak, zowel voor de voorcontrole als voor het officieel inleveren, kunt u contact opnemen via e-mail verkiezingen@stadskanaal.nl of telefonisch via 0599 - 631 631.
2.5 Verklaring van instemming (model H9)
Van elke kandidaat op de kandidatenlijst moet een schriftelijke verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden ingeleverd. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken.
De namen op de verklaring van instemming moeten in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst. Daarnaast moeten alle kandidaten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. De gegevens moeten goed leesbaar zijn en overeenkomen met die op de verklaring van instemming.
Ontbreekt de verklaring van instemming en/of de kopie van een geldig identiteitsbewijs, dan wordt de kandidaat van de lijst geschrapt door het centraal stembureau.
Advies: zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties, afwezigheid etc.).
2.6 Ondersteuningsverklaringen (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)
Partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten minstens 20 ondersteuningsverklaringen inleveren van kiesgerechtigde inwoners van de gemeente Stadskanaal. Het is aan te raden ongeveer 25 ondersteuningsverklaringen in te leveren. Zo voorkomt u dat u bij een eventuele ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen.
Een ondersteuningsverklaring moet in persoon worden afgelegd aan de balie van de gemeente Stadskanaal (Raadhuisplein 1 te Stadskanaal). Hierbij moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond en moet ter plekke aan de balie een handtekening worden gezet op de ondersteuningsverklaring. Dit kan tijdens reguliere openingstijden van het gemeentehuis, een afspraak maken is niet nodig.
Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan worden gedaan van 19 januari tot en met 2 februari 2026.
De formulieren voor de ondersteuningsverklaringen kan een politieke groepering zelf aanmaken en printen via OSV.
Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat u de ondersteuningsverklaringen print en verspreidt. Bij het inleveren op de dag van kandidaatstelling moet de volgorde van de kandidaten op de lijst namelijk hetzelfde zijn als de kandidaten en volgorde op de ondersteuningsverklaringen!
2.7 Waarborgsom (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)
Partijen die voor het eerst deelnemen aan de gemeenteraadverkiezingen of bij de vorige verkiezingen geen zetel hebben behaald, moeten voor de kandidaatstelling een bedrag van € 225,- overmaken. Deze waarborgsom moet uiterlijk op 19 januari 2026 zijn bijgeschreven op:
IBAN : NL38BNGH 0285 0064 28
Rekeninghouder: Gemeente Stadskanaal
O.v.v.: Waarborgsom kandidaatstelling GR26 [naam partij]
Als het bedrag op de rekening staat, ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die u dient te overleggen voor de kandidaatstelling.
Partijen krijgen de waarborgsom terug van het gemeentelijk centraal stembureau als ze bij de gemeenteraadsverkiezingen minimaal 75% van de kiesdeler halen. Of als de partij geen geldige lijst heeft ingeleverd.
2.8 Zitting centraal stembureau en lijstnummering
Op dinsdag 3 februari 2026 beoordeelt het centraal stembureau in een besloten zitting alle ingeleverde lijsten. Bij het ontbreken van benodigde stukken zal de lijstinleveraar hiervan op de hoogte worden gesteld. Deze lijstinleveraar krijgt nog twee dagen de gelegenheid om deze zogenoemde verzuimen te herstellen op de bij wet geregelde tijden: op woensdag 4 en donderdag 5 februari van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Op vrijdag 6 februari 2026 stelt het centraal stembureau in een openbare zitting om 17.00 uur de lijsten definitief vast. De zitting vindt plaats in het gemeentehuis van de gemeente Stadskanaal, Raadhuisplein 1 te Stadskanaal. Niet opgeloste verzuimen kunnen gevolgen hebben voor een individuele kandidaat of de gehele lijst.
Aansluitend worden in deze zitting ook de lijstnummers vastgesteld. De lijstnummering is geregeld in de Kieswet. Eerst krijgen alle zittende partijen in de gemeenteraad een voorkeursnummer op basis van de volgorde van het aantal behaalde stemmen bij de vorige gemeenteraadsverkiezing. Daarna ontvangen alle overige partijen een lijstnummer op basis van loting.
Van de zitting voor het vaststellen van de geldigheid en nummering van kandidatenlijsten maakt het centraal stembureau een proces-verbaal op en legt dit ter inzage.
3. Uitslagvaststelling
Voorlopige uitslag
Op de avond van woensdag 18 maart 2026 maakt de gemeente een voorlopige uitslag bekend op basis van een eerste telling op het stembureau. Hierbij hoort ook een voorlopige zetelverdeling. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Definitieve uitslag
De officiële uitslag wordt op vrijdag 27 maart 2026 om 10.00 uur vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau (Raadzaal gemeente Stadskanaal, Raadhuisplein 1 te Stadskanaal).
Iedereen kan tot 48 uur voor de zitting bij het centraal stembureau schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of van het gemeentelijk stembureau. Hiervoor komt een formulier beschikbaar op de website van de gemeente Stadskanaal: stadskanaal.nl/verkiezingen.
De gekozen kandidaten ontvangen een benoemingsbrief. De brief wordt op donderdag 26 maart 2026 tussen 13.00 en 15.00 uur persoonlijk aan de gekozen kandidaten uitgereikt. De gekozen kandidaten ontvangen bij de benoemingsbrief de geloofsbrieven bestaande uit een verklaring van aanvaarding van de benoeming en een verklaring van openbare betrekkingen. Samen met een afschrift uit de Basisregistratie personen (BRP) dienen deze geloofsbrieven ingeleverd te worden bij de griffie.
4. Kalender (belangrijkste data)
| Datum | Activiteit |
| 19 november 2025 (19.30 uur) | informatieavond politieke partijen |
| 2-dec-25 | Laatste dag registratie aanduiding politieke partij en laatste dag storten waarborgsom registratie aanduiding |
| 22 december 2025 (16.00 uur) | Niet openbare zitting registratie politieke partij(en) |
| 19-jan-26 | Laatste dag storting waarborgsom kandidaatstelling |
| 19 januari t/m 2 februari 2026 | Afleggen ondersteuningsverklaringen (minimaal 20 per nieuwe politieke partij) |
| 26 t/m 30 januari 2026 | Voorinlevering stukken ten behoeve van kandidaatstelling |
| 2-feb-26 | Dag van de kandidaatstelling |
| 2 februari 2026 (9.00-17.00 uur) | Officieel inlevermoment kandidatenlijst |
| 2-feb-26 | Uiterste datum aanleveren verkiezingsposter |
| 3 februari 2026 (16.00 uur) | Onderzoek kandidatenlijstenNiet openbare zitting centraal stembureau |
| 4 en 5 februari 2026 | Herstel verzuimen kandidaatstelling |
| 6 februari 2026 (17.00 uur) | Geldigheid kandidatenlijsten en nummeringOpenbare zitting centraal stembureau |
| 18-mrt-26 | Gemeenteraadsverkiezingen / Dag van stemming |
| 26 maart 2026 (10.00 uur) | Vaststelling uitslagOpenbare zitting centraal stembureau |
| 26 maart 2026 (13.00-15.00 uur) | Uitreiken benoemingsbrief aan benoemde raadsleden |
| 30 maart 2026 (19.30 uur) | Onderzoek geloofsbrievenRaadsvergadering gemeente Stadskanaal |
| 1 april 2026 (19.30 uur) | Eerste bijeenkomst en installatie nieuwe raad gemeente Stadskanaal |
5. Verkiezingsborden
De gemeente Stadskanaal stelt voor het campagne voeren verkiezingsborden beschikbaar op 7 plaatsen in de gemeente. U hoeft zelf geen posters te plakken. Voor de gemeenteraadsverkiezingen levert u uiterlijk 2 februari 2026 digitaal een poster aan bij het team verkiezingen, via verkiezingen@stadskanaal.nl. Aanvullende informatie over de eisen van aanlevering wordt hier vermeld zodra dit bekend is.
Meer informatie over het plaatsen van tijdelijke reclameborden: Gemeente Stadskanaal: Tijdelijke reclameborden
6. Contact
Team Verkiezingen – Gemeente Stadskanaal
- 0599 - 631 631
- verkiezingen@stadskanaal.nl
Kiesraad
www.kiesraad.nl
070 - 426 62 66 (Informatiepunt Verkiezingen)