
Gemeente Stadskanaal - Verkeersbesluit tot het instellen van een stopgebod op de Sluiskade en Exloërweg te Musselkanaal (Z-25-149396)
Gemeente Stadskanaal - Verkeersbesluit tot het instellen van een stopgebod op de Sluiskade en Exloërweg te Musselkanaal (Z-25-149396)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal besluit tot:
- 1.
het wijzigen van de voorrangssituatie naar een stopgebod op het kruispunt Sluiskade – Sluisstraat -Exloërweg te Musselkanaal door het verwijderen van de borden B6 en deze te vervangen met de borden B7 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in combinate met een stopstreep, zoals vervat in de situatietekening.
Op het kruispunt Sluisstraat – Sluiskade – Exloërweg te Musselkanaal bevindt zich momenteel een voorrangsconstructie in de vorm van haaientanden voor verkeer vanaf de Exloërweg en de Sluiskade. Ondanks deze voorrangsconstructie komt het regelmatig voor dat er geen voorrang wordt verleend. Dit vormt een hoog risico op flankongevallen. De gemeente werkt momenteel aan een verkeersveiligheidsproject om de verkeerssituatie door middel van infrastructuur veiliger te maken. Totdat dit project van start kan wil de gemeente echter de verkeersveiligheid verhogen door de voorrangssituatie door middel van stopborden veiliger te maken. Hieronder ziet u de situatietekening van de nieuw in te stellen voorrangssituatie.
De straten Sluiskade, Sluisstraat en Exloërweg zijn in eigendom en beheer van de gemeente Stadskanaal.
Overleg met de politie heeft plaatsgevonden waarbij de korpschef van de politie heeft aangegeven zich te kunnen verenigen met het voorgenomen besluit.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (artikel 2 van de WVW 1994):
1a en 1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Door bestuurders door middel van een stopbord te gebieden te stoppen voor het kruispunt ontstaat er een noodzakelijke attentieverhoging onder de bestuurders rondom het kruispunt. Wanneer bestuurders vanaf de Sluiskade en Exloërweg volledig tot stilstand moeten komen ontstaat er tijd en rust om de verkeers- en voorrangssituatie goed in te schatten.
1c. het in standhouden van de weg
Dit belang is niet van toepassing.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Dit belang is niet van toepassing.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
Dit belang is niet van toepassing.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
- -
- -
- -
- -
- -
Het bepaalde in het Mandaat-, volmacht- en machtigingenstatuut Stadskanaal 2019, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in de artikelen 15 en 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 onder meer is gemandateerd aan de manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer en de beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer (afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer, mandaat 34).
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad
(https://www.zoek.officielebekendmakingen.nl ).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het nog steeds niet eens met dit besluit en bent u belanghebbende? Schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, ter attentie van de secretaris van de Commissie Rechtsbescherming, Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal. Op de envelop en brief duidelijk "bezwaarschrift" vermelden.
- de datum waarop u de brief schrijft;
- het kenmerk van ons besluit;
- waarom u het niet eens bent met ons besluit;
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit.