
Gemeente Stadskanaal: Verkeersbesluit tot het aanwijzen van 142 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Stadskanaal
Gemeente Stadskanaal: Verkeersbesluit tot het aanwijzen van 142 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Stadskanaal
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal besluit tot:
- 1.
Het aanwijzen van 142 parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen nabij de adressen zoals vermeld in bijlage 1, door het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met een onderbord, met de tekst 'opladen elektrische voertuigen' en een onderbord waarop met pijlen is aangegeven op welke parkeerplaatsen dit betrekking heeft;
- 2.
Het hanteren van een maximale uitvoeringstermijn voor dit verkeersbesluit van 2 jaar, vanaf de dag van de bekendmaking. Als na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door het plaatsen van de vereiste verkeersborden vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.
Het college is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Drenthe en de provincie Groningen in het kader van de Regionale Agenda Laadinfrastructuur Noord (RAL Noord). De gemeente neemt deel aan een concessie die het mogelijk maakt om mee te groeien met de realisatie van openbare laadpalen. De prognoses wijzen uit dat elektrisch rijden fors gaat toenemen.
Met dit verzamelverkeersbesluit geven wij uitvoering aan deze afspraken. Wij willen hiermee een versnelling van de plaatsing van laadpalen realiseren, passend in de openbare ruimte. Zo kan onze laadinfrastructuur in de pas blijven lopen met de naar verwachting sterke toename van elektrisch aangedreven voertuigen.
De straten en parkeerplaatsen vermeld in Bijlage 1 zijn in eigendom en beheer van de gemeente Stadskanaal.
Het gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor bestaat een toenemende behoefte aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidsoverlast, minder energieverbruik en meer onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden draagt daarmee bij aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid.
Elektrische voertuigen moeten regelmatig worden opgeladen. Gebruikers zonder privé laadmogelijkheden zijn aangewezen op een openbare laadvoorziening. Daarom acht het college het wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende laadmogelijkheden aanwezig zijn. Momenteel is een beperkte hoeveelheid openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar. Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland.
Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).
De gemeente heeft de Integrale Laadvisie en de Plaatsingsregels publieke laadpalen elektrische voertuigen vastgesteld.
De gemeente heeft op juli 2023 een plankaart opgesteld waarin laadlocaties zijn aangewezen waar een laadpaal kan worden geplaatst. Deze laadlocaties zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2030) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen, de aanwezigheid van bomen en straatmeubilair en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet. Daarnaast is rekening gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom.
De gemeente is in samenwerking met de provincie Drenthe en de provincie Groningen in mei 2023 een concessieovereenkomst aangegaan met Equans voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer. Het is voor zowel gebruiker als concessiehouder van belang dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden wordt van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor.
De gemeente heeft de bevoegdheid om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit. De oplaadpalen kunnen gelijktijdig twee elektrische auto's opladen. Voor iedere paal op de plankaart worden twee parkeerplaatsen gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij het starten van een laaddienst op een van de locaties worden direct twee parkeerplaatsen ingericht als parkeerplaats uitsluitend bedoel voor het opladen van elektrische voertuigen, tenzij er sprake is van een zwaarwegend belang ten gevolge waarvan de gemeente kan besluiten om in eerste instantie slechts een parkeerplaats in te richten voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen.
Door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor meerdere locaties van de plankaart wordt de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur korter. Het op individueel niveau nemen van verkeersbesluiten voor iedere laadpaal zou aanzienlijk meer tijd kosten, terwijl het juist nu belangrijk is om zo snel mogelijk de laadinfrastructuur uit te breiden. Dit (verzamel)verkeersbesluit houdt echter niet automatisch in dat alle hierin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, nu de gemeente afhankelijk is van concessiehouder.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
1a en 1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Dit belang is niet van toepassing.
1c. het in standhouden van de weg
Dit belang is niet van toepassing.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Het aanwijzen van parkeerplekken voor het opladen van elektrische voertuigen leidt tot een inperking van het gebruik van de betreffende parkeerplaatsen. Hier staat tegenover dat door de uitbreiding van de laadplekken de vrijheid om te kiezen voor elektrische voertuigen zal toenemen.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
Voertuigen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen veroorzaken gevolgen voor het milieu zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. Met de voorgestelde maatregel worden deze gevolgen beperkt, door het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren en beter mogelijk te maken met een dekkend laadnetwerk.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de f unctie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
- -
- -
- -
- -
- -
het bepaalde in het Mandaat-, volmacht- en machtigingenstatuut Stadskanaal 2019, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 en 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 onder meer is gemandateerd aan de manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer en de beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer (Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer, mandaat 34).
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad
(https://www.zoek.officielebekendmakingen.nl)
Omdat dit verkeersbesluit voorafgegaan is door een uniforme openbare voorbereidingsprocedure in de vorm van een ontwerp verkeersbesluit is het niet mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen dit besluit. In plaats van bezwaar bij de gemeente Stadskanaal kunt u als belanghebbende direct in beroep gaan bij de rechtbank.
Bent u het niet eens met dit besluit? Neem dan contact met ons op via gemeente@stadskanaal.nl. of 0599 631 631. Wij kunnen het besluit verder uitleggen voordat u de keuze maakt in beroep te gaan.
Wilt u toch in beroep? Hieronder leest u hoe dat moet.
Vindt u dat de beslissing niet juist is, dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een beroepschrift sturen naar:
U kunt ook digitaal beroep instellen bij de genoemde rechtbank via https://mijn.rechtspraak.nl/keuze. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).
Zet in het beroepschrift in ieder geval:
- -
- -
- -
- -
Stuurt u met uw beroepschrift kopieën mee van:
- -
- -
- -
Let op: aan een beroepschrift zijn kosten verbonden.
Nader informatie kunt u vinden op de website onder www.rechtspraak.nl.