Responsible disclosure

Wij vinden de veiligheid van de computersystemen belangrijk. Ondanks onze zorg voor de beveiliging van die systemen, kan het voorkomen dat er toch een zwakke plek is. Als u een zwakke plek in onze systemen heeft gevonden, horen wij dit graag van u zodat we zo snel mogelijk maatregelen kunnen nemen. 

Als bezoeker kunt u zwakke plekken op twee manieren ontdekken:

  • u loopt ergens toevallig tegenaan bij normaal gebruik van een digitale omgeving (ons website).
  • u doet heel erg uw best om een zwakheid te vinden.

Wanneer u een zwakke plek op onze website wilt melden. Gaat u akkoord met onderstaande afspraken over responsible disclosure.
Wij handelen uw melding dan volgens onderstaande afspraken af:

Wat vragen wij van u?

Wij vragen van u om:

  • Het probleem zo snel mogelijk na ontdekking van de kwetsbaarheid te melden naar ons e-mailadres: gemeente@stadskanaal.nl.
  • Voldoende informatie te geven om het probleem te reproduceren, zodat we het zo snel mogelijk kunnen oplossen.
  • Uw contactgegevens achter te laten zodat we met u in contact kunnen komen om samen te werken aan een veilig resultaat. Het is ook mogelijk om zonder naam te melden. Laat minimaal één e-mailadres of telefoonnummer achter.
  • Stuur de melding zo snel mogelijk in na ontdekking van de kwetsbaarheid.
  • Stuur nog geen details van de melding mee, maar wacht tot onze adviseur informatiebeveiliging (CISO) contact met u opneemt via Zivver (onze oplossing voor beveiligd mailen).
  • U kunt dan de informatie opsturen om het probleem te herhalen, zodat we het zo snel mogelijk kunnen oplossen. Meestal is het IP-adres of de URL van het getroffen systeem en een omschrijving van de kwetsbaarheid voldoende, maar bij moeilijkere kwetsbaarheden kan meer nodig zijn.

Wat mag u niet?

Het is niet toegestaan om op wat voor manier dan ook misbruik te maken van de kwetsbaarheid. Het is niet toegestaan om:

  • Kwaadwillende computerprogramma's te plaatsen.
  • Het zogeheten “bruteforcen” van toegang tot systemen.
  • Wachtwoorden te kraken of te ontdekken.
  • Het gebruik maken van technische hulpmiddelen waarmee de beschikbaarheid en/of bruikbaarheid van het systeem of services wordt verminderd (DoS-aanvallen).
  • Te proberen vertrouwelijke of geheime informatie via medewerkers van de gemeente te ontdekken.
  • Informatie over het beveiligingsprobleem openbaar te maken of aan andere organisaties of personen te geven voordat het is opgelost.
  • Het op wat voor (andere) manier dan ook misbruik maken van de kwetsbaarheid.

Wat mag u van ons verwachten?

  • Wanneer u aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, doen wij volgens de wet geen aangifte tegen u en spannen we ook geen zaak tegen u aan.
  • Als blijkt dat u zich niet aan een van de voorwaardes hebt gehouden, kunnen wij alsnog besluiten om juridische stappen tegen u te ondernemen. Wij behandelen een melding vertrouwelijk en delen geen persoonlijke gegevens zonder uw toestemming met andere organisaties of personen, behalve als wij daar volgens de wet of een rechterlijke uitspraak toe verplicht zijn.
  • Wij delen de ontvangen melding altijd met de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD). Zo beschermen wij dat gemeenten hun ervaringen op dit vlak met elkaar delen. In overleg kunnen we, wanneer u dit wenst, uw naam vermelden als de ontdekker van de gemelde kwetsbaarheid. In alle andere gevallen blijft u onbekend.
  • Wij sturen u binnen 3 werkdagen een ontvangstbevestiging.
  • Wij reageren binnen 5 werkdagen op een melding met een (eerste) beoordeling van de melding en eventueel een verwachte datum voor een oplossing.
  • Wij lossen het door u gemelde beveiligingsprobleem zo snel mogelijk op. Daarbij proberen we ernaar om u goed op de hoogte te houden van de voortgang en nooit langer dan 90 dagen te doen over het oplossen van het probleem. Wij zijn daarbij vaak wel ook afhankelijk van bezorgers.

Wij kunnen met elkaar in overleg of en hoe het probleem bekend mag worden gemaakt, nadat het is opgelost.