
Tweede Kamerverkiezing
De verkiezing voor de Tweede Kamer is op woensdag 29 oktober 2025.
Waarom stemmen met de Tweede Kamerverkiezing?
Inwoners van Nederland kiezen de leden van de Tweede Kamer. De Tweede Kamer neemt beslissingen die invloed hebben op uw dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan beslissingen over onderwerpen als zorg, onderwijs, wonen en belastingen.
Door te stemmen bepaalt u mee wie er in de Tweede Kamer komt. Zo heeft u invloed op de koers van Nederland en de keuzes die gemaakt worden.
Hoe werkt stemmen?
Stemmen in 8 stappen
- U krijgt uiterlijk 2 weken voor de verkiezing uw stempas thuis bezorgd met de post.
- Ga op woensdag 29 oktober 2025 naar een stemlokaal in Stadskanaal.
- Neem uw stempas en een geldig identiteitsbewijs mee.
- Geef uw stempas aan het stembureaulid en laat uw identiteitsbewijs zien.
- U krijgt een stembiljet met alle partijen en kandidaten.
- Ga alleen het stemhokje in. De stemming is geheim.
- Kleur met het rode potlood het rondje in bij de kandidaat van uw keuze. U mag ook blanco stemmen door niets in te vullen.
- Vouw het biljet dicht en doe het in de stembus.
Vergissing of verkeerd ingevuld?
Heeft u per ongeluk meerdere vakjes aangekruist of iets op het biljet geschreven? Dan is uw stem ongeldig. U mag eenmalig om een nieuw stembiljet vragen.
Stemmen bij mentorschap, bewind of curatele
U mag altijd zelf stemmen, ook als u een mentor of bewindvoerder heeft. Alleen u beslist of u iemand machtigt.
Wat heeft u nodig om te stemmen? (Stempas)
Om te stemmen heeft u nodig:
- Een stempas.
- Een identiteitsbewijs (deze mag maximaal 5 jaar verlopen zijn).
U ontvangt uw stempas thuis
Uw stempas voor de Tweede Kamerverkiezing wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bezorgd bij u thuis. Met deze stempas kunt u stemmen in elk stemlokaal in de gemeente Stadskanaal.
Stemmen in een andere gemeente
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan. Meer informatie hierover vindt u door op deze pagina het kopje ‘Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)’ te selecteren.
Geen stempas ontvangen of kwijt?
Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe aan bij de gemeente. Dit kan vanaf 15 oktober 2025 op de volgende manieren:
1. Aanvragen per e-mail
- Download het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul het formulier in en onderteken deze.
- Maak een digitale kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het ingevulde formulier en de digitale kopie van uw identiteitsbewijs naar verkiezingen@stadskanaal.nl.
2. Aanvragen per post
- Download en print het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het ingevulde formulier en de kopie van uw identiteitsbewijs naar:
Gemeente Stadskanaal
Team Verkiezingen
Postbus 140
9500 AC Stadskanaal
3. Aanvragen aan de balie
Van 15 oktober tot en met 12:00 uur op dinsdag 28 oktober 2025 kunt u een vervangende stempas aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Verhuisd naar een andere gemeente?
U mag stemmen in de gemeente waar u op maandag 15 september 2025 officieel staat ingeschreven. Uw stempas wordt dan naar uw nieuwe adres gestuurd.
Wilt u in een andere gemeente stemmen dan waar u officieel staat ingeschreven op 15 september 2025? Vraag dan een kiezerspas aan.
Geldige identiteitsbewijzen
U moet zich bij het stemmen identificeren. Dit mag met:
- Een Nederlands paspoort.
- Een Nederlandse identiteitskaart.
- Een Nederlands rijbewijs.
- Een geldig verblijfsdocument.
Heeft u een dubbele nationaliteit? Dan mag u ook een identiteitsbewijs gebruiken uit een EER-land of uit Zwitserland. Dit mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. De datum “geldig tot” moet dan op of na 29 oktober 2020 staan.
Geen geldig identiteitsbewijs?
Heeft u geen geldig identiteitsbewijs en kunt u niet op tijd een nieuwe aanvragen? Vraag dan iemand anders om voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?
Is uw identiteitsbewijs kwijt of gestolen? Dan kunt u toch stemmen met een verklaring van vermissing van de gemeente. Neem daarbij ook een pasje met uw foto mee, zoals bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart.
Wanneer en waar stemmen?
Openingstijden stembureaus
Op woensdag 29 oktober 2025 zijn de stembureaus open van 07:30 uur tot 21:00 uur. U kunt alleen op deze dag stemmen.
Waar kunt u stemmen?
U kunt stemmen bij elk stembureau in de gemeente Stadskanaal. U ontvangt thuis een overzicht van alle stembureaus. Op dat overzicht staat ook welke locaties extra toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. U kunt ook kijken op www.waarismijnstemlokaal.nl om een stembureau bij u in de buurt te vinden.
Iemand anders voor u laten stemmen (Volmacht)
Kunt u op woensdag 29 oktober 2025 niet zelf stemmen bij de Tweede Kamerverkiezing? Dan kunt u iemand anders toestemming geven om voor u te stemmen. Dit heet stemmen met een volmacht.
Hoe werkt het?
U machtigt een andere kiezer om namens u te stemmen. Deze persoon noemen we de gemachtigde.
Let op:
- De gemachtigde mag voor maximaal 2 andere mensen stemmen.
- De gemachtigde moet tegelijk met zijn of haar eigen stem ook uw stem uitbrengen.
U kunt iemand machtigen op 2 manieren:
- Met een schriftelijke volmacht (vooraf aanvragen).
- Via de achterkant van uw stempas (vanaf half oktober).
Schriftelijke volmacht
Bent u voor langere tijd in het buitenland? Of heeft u uw stempas nog niet? Dan kunt u iemand machtigen om namens u te stemmen via een schriftelijke volmacht. U kunt deze op drie manieren aanvragen:
1. Aanvragen per e-mail
- Download het formulier ‘Verzoek om bij volmacht te stemmen’ (pdf)
- U én de gemachtigde vullen het formulier in en ondertekenen het allebei.
- Stuur het formulier naar verkiezingen@stadskanaal.nl.
2. Aanvragen per post
- Download het formulier ‘Verzoek om bij volmacht te stemmen’ (pdf)
- U én de gemachtigde vullen het formulier in en ondertekenen het allebei.
- Stuur het formulier naar:
Gemeente Stadskanaal
Team Verkiezingen
Postbus 140
9500 AC Stadskanaal
3. Aanvragen aan de balie
U kunt tot en met donderdag 23 oktober 2025 een verzoek om bij volmacht te stemmen aanvragen en inleveren bij de balie in het gemeentehuis. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Belangrijk:
- Uw aanvraag moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 bij de gemeente binnen zijn.
- U moet op 15 september 2025 ingeschreven staan in gemeente Stadskanaal.
- De gemachtigde hoeft géén kopie van uw identiteitsbewijs mee te nemen.
Na uw aanvraag
U ontvangt het volmachtbewijs zo snel mogelijk per post.
Machtigen via de achterkant van de stempas
Vanaf oktober 2025 kunt u ook iemand machtigen via de achterkant van uw stempas.
Zo werkt het:
- Vul de achterkant van uw stempas in.
- Geef de stempas mee aan de persoon die voor u stemt.
- Geef ook een kopie van uw identiteitsbewijs mee.
- Op verkiezingsdag neemt de gemachtigde uw stempas én kopie ID mee naar het stembureau.
Gebruik bij voorkeur de KopieID-app van de Rijksoverheid. Hiermee kunt u veilig een kopie maken en uw BSN en foto onleesbaar maken. Download de app in de App Store of Google Play Store.
Bijzonderheden
- Kunt u geen handtekening zetten en staat er op uw ID "niet in staat tot tekenen"? Dan hoeft u de machtiging niet te ondertekenen. De gemeente controleert dit.
- De kiezer moet altijd zelf besluiten om iemand te machtigen. Dit mag niet op initiatief van de gemachtigde.
- U mag maximaal 2 volmachten aannemen per verkiezing.
Ronselen is strafbaar
Het is strafbaar om:
- mensen te vragen hun stempas te ondertekenen en af te geven,
- kiezers geld of iets anders aan te bieden in ruil voor hun volmacht,
- of kiezers onder druk te zetten.
Denkt u dat iemand stemmen ronselt? Meld dit dan bij de politie.
Meer informatie
Wilt u meer weten over volmachtstemmen? Kijk dan op Kiesraad.nl.
Heeft u vragen? Neem contact op met de gemeente Stadskanaal via verkiezingen@stadskanaal.nl of bel 0599 631 631.
Stemmen met een beperking
Toegankelijkheid stembureaus
De stembureaus in de gemeente Stadskanaal zijn toegankelijk voor kiezers met een lichamelijke beperking. Kiezers met een lichamelijke beperking mogen hulp krijgen bij het uitbrengen van hun stem. Bijvoorbeeld slechtzienden of mensen met Parkinson.
Hulp voor kiezers met een lichamelijke beperking
Kunt u door uw lichamelijke gesteldheid niet zelf stemmen? Dan mag iemand u helpen in het stemhokje. U kunt hiervoor zelf iemand meenemen of u kunt een stembureaulid om hulp vragen.
Stemmen met een visuele beperking
U kunt zelfstandig stemmen bij het stembureau in het gemeentehuis van Stadskanaal als u een visuele beperking heeft. Dit doet u met hulp van een stemmal en een soundbox. U leest hieronder hoe dat werkt.
- Waar is het stembureau voor mensen met een visuele beperking?
Mensen met een visuele beperking kunnen stemmen bij het stembureau in het gemeentehuis van Stadskanaal. Het adres in Raadhuisplein 1. Bij alleen dit stembureau kunt u gebruik maken van een stemmal en soundbox. Dit stembureau is ook toegankelijk met een rolstoel.
- Hoe werkt: de soundbox
U kunt de kandidatenlijst beluisteren met de soundbox met koptelefoon. Dit apparaat leest voor welke partijen en kandidaten op de lijst staan. U krijgt ook het nummer van de gewenste partij en kandidaat te horen.
- Hoe werkt: de stemmal
Een medewerker van het stembureau legt het stembiljet in een speciaal ontwikkelde mal met gaatjes. Via de soundbox met koptelefoon krijgt u te horen welke partijen en kandidaten op de lijst staan. U hoort ook het nummer van de partij en van de kandidaat op wie u wilt stemmen. Op de mal zijn de partijen met voelbare cijfers en in braille aangegeven. De juiste kandidaat vindt u door, onder de gewenste partij, gaatjes te tellen. Met het potlood maakt u het gewenste vakje rood.
Dankzij de stemmal en audio-ondersteuning kunt u ook zonder zicht zelfstandig stemmen. In de video ‘Stemmen met een stemmal’ wordt uitgelegd hoe dit werkt.
- Kan ik de kandidatenlijst vooraf beluisteren?
U kunt de kandidatenlijst beluisteren met de soundbox. Dit kan voordat de verkiezingen worden gehouden. Neem hiervoor contact op met gemeente Stadskanaal via 0599 631 631.
- Meer weten over stemmen met een stemmal en soundbox?
Lees meer informatie over stemmen met een oogaandoening op de website van de Oogvereniging. Bel de Ooglijn via 030 29 45 444 of stuur een e-mail naar ooglijn@oogvereniging.nl.
Stemmen met een verstandelijke beperking
U kunt buiten het stemhokje uitleg krijgen. In het stemhokje mag niemand helpen. Op www.hoewerktstemmen.nl vindt u uitleg en kunt u stemmen oefenen.
Heeft u een algemene volmacht voor iemand met een verstandelijke beperking? Die geldt niet voor verkiezingen. Alleen de kiezer zelf mag met een handtekening volmacht geven om iemand anders in de plaats te laten stemmen.
Stemmen in een andere gemeente (Kiezerspas)
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Dan heeft u een kiezerspas nodig. Met een kiezerspas kunt u in elke gemeente binnen Nederland stemmen.
Let op: Als u een kiezerspas aanvraagt, is uw gewone stempas niet meer geldig. U kunt dan alleen nog stemmen met de kiezerspas.
Hoe werkt het?
U kunt een kiezerspas op drie manieren aanvragen:
1. Aanvragen per e-mail
Uw aanvraag moet op zijn laatst op vrijdag 24 oktober 2025 bij de gemeente binnen zijn.
- Download het formulier ‘Kiezerspas aanvragen’ (pdf)
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het formulier en de kopie per mail naar verkiezingen@stadskanaal.nl.
2. Aanvragen per post
Uw aanvraag moet op zijn laatst op vrijdag 24 oktober 2025 bij de gemeente binnen zijn.
- Download het formulier ‘Kiezerspas aanvragen’ (pdf)
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het formulier en de kopie naar:
Gemeente Stadskanaal
Team Verkiezingen
Postbus 140
9500 AC Stadskanaal
3. Aanvragen aan de balie
U kunt tot en met donderdag 23 oktober 2025 een kiezerspas aanvragen bij de balie in het gemeentehuis. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Stemmen vanuit het buitenland
Bent u op woensdag 29 oktober 2025 tijdelijk in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog ingeschreven in een Nederlandse gemeente, zoals Stadskanaal? Dan kunt u toch stemmen. Dit kan op twee manieren:
- Iemand anders voor u laten stemmen (schriftelijke volmacht)
U kunt iemand in Nederland machtigen om voor u te stemmen. Dit heet stemmen via een schriftelijke volmacht. Die persoon moet ook zelf gaan stemmen. U vraagt een schriftelijke volmacht aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Stemmen per brief vanuit het buitenland
U kunt ook per brief stemmen vanaf uw tijdelijke buitenlandse adres. Daarvoor vraagt u een briefstembewijs aan bij de gemeente Den Haag.
Let op:
- Uw complete aanvraag moet uiterlijk 1 oktober 2025 om 23.59 uur (Nederlandse tijd) bij de gemeente Den Haag binnen zijn.
- Vraag op tijd aan: de documenten worden per post naar uw buitenlandse adres gestuurd.
- In landen met langzame of onbetrouwbare post is stemmen per volmacht vaak verstandiger.
- Een kopie van uw Nederlandse rijbewijs is géén geldig document voor stemmen per brief.
Woont u in het buitenland? Registreer als kiezer buiten Nederland
Woont u niet meer in Nederland en bent u uitgeschreven uit de BRP? Dan moet u zich registreren als kiezer buiten Nederland.
Voorwaarden
U mag stemmen als u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft,
- 18 jaar of ouder bent,
- buiten Nederland woont en niet bent ingeschreven in een Nederlandse gemeente.
Registreren
U registreert zich bij de gemeente Den Haag. Dit kan via een online formulier. Doe dit vóór 17 september 2025.
U ontvangt dan de stemdocumenten per post (briefstembewijs) en het stembiljet via e-mail. Registreren kan via de website van de gemeente Den Haag.
Ondersteuningsverklaring afleggen
Wilt u een politieke partij helpen om mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezing van 29 oktober 2025? Dan kunt u een ondersteuningsverklaring afleggen. U doet dit op het gemeentehuis in Stadskanaal.
Wat is een ondersteuningsverklaring?
Met een ondersteuningsverklaring laat u weten dat u een partij steunt bij deelname aan de verkiezing. Dit is nodig als de partij:
- voor het eerst meedoet,
- bij de vorige verkiezing geen zetel had,
- meedoet met een blanco lijst (zonder partijnaam).
U mag per verkiezing maar voor één partij een ondersteuningsverklaring afleggen. Let op: een ondersteuningsverklaring kan niet worden ingetrokken.
Wie mag een verklaring afleggen?
U mag een ondersteuningsverklaring afleggen als u:
- kiesrecht heeft bij deze verkiezing,
- staat ingeschreven in de gemeente Stadskanaal.
Staat u op een lijst als kandidaat? Dan mag u ook een ondersteuningsverklaring tekenen. U moet wel in de betreffende gemeente als kiezer zijn geregistreerd.
Wanneer en waar?
U kunt een ondersteuningsverklaring afleggen van maandag 1 september t/m maandag 15 september 2025 op het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.
Wat neemt u mee?
- Een geldig identiteitsbewijs
- De ingevulde, nog niet ondertekende ondersteuningsverklaring (Model H4)
U ondertekent de ondersteuningsverklaring op het gemeentehuis, in het bijzijn van een ambtenaar.
Meer informatie
Lees meer op Kiesraad.nl.
Meer informatie over de Tweede Kamerverkiezing vindt u op Kiesraad.nl en op Rijksoverheid.nl.
Heeft u vragen over de Tweede Kamerverkiezing in gemeente Stadskanaal? Neem dan contact op met de gemeente Stadskanaal via verkiezingen@stadskanaal.nl of bel 0599 631 631.