De investering voor de aanleg Nedersaksenlijn wordt geraamd op 1,735 miljard euro, een extra ambitieuze Nedersaksenlijn op 3 miljard euro. Dit staat in de drie deelrapporten (participatie, brede welvaart en spoor) die vanuit het onderzoek naar de Nedersaksenlijn vandaag openbaar zijn geworden. Later dit jaar verschijnt het hoofdrapport dat op basis van deze deelrapporten conclusies trekt en de input is voor het besluit of de Nedersaksenlijn doorgaat naar een volgende fase.
Enorme impuls
Burgemeester Klaas Sloots is blij met de uitkomsten van de onderzoeken. ‘De Nedersaksenlijn is van grote waarde voor onze inwoners en voor de verdere ontwikkeling van onze regio. In het kader van Nij Begun streven we in Groningen naar het ophogen van de brede welvaart naar het landelijk gemiddelde over een aantal jaren. De Nedersaksenlijn levert daar een enorme bijdrage aan. Deze treinverbinding is een hele belangrijke katalysator voor de economische ontwikkeling van ons gebeid en het trekken en behouden van nieuwe bedrijven en inwoners. Wij hebben ook ambities om een campus te realiseren waardoor het heel belangrijk wordt om studenten te motiveren om hier naartoe te komen. Echt, die trein is een rode draad in de toekomst van Stadskanaal.’
Baanbrekend voor brede welvaart
De Nedersaksenlijn verbindt innovatieve clusters van ondernemers met kennis- en onderwijsinstellingen en zorgt voor aantrekkelijke nieuwe woonomgevingen die de kwaliteiten van de regio – met rust en ruimte – benutten. Met name Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe scoren op veel brede welvaartsindicatoren slechter dan het landelijk gemiddelde. Dat geldt voor bijvoorbeeld gezondheid, vrijwilligerswerk en arbeid, maar ook voor het vertrouwen in (overheids)organisaties en elkaar. De Nedersaksenlijn helpt als structurerende opgave om dit te doorbreken en is baanbrekend voor brede welvaart. Het wordt aantrekkelijker voor mensen om in de regio te blijven wonen én te komen wonen.
Participatie: trots op de regio en liever vandaag dan morgen een Nedersaksenlijn
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn trots op de regio. Zij zien dat de Nedersaksenlijn gaat helpen om de mogelijkheden van de regio aan te jagen en te ontsluiten. Daarnaast doorbreekt het de krimptrend, waardoor voorzieningen kunnen blijven bestaan. De lijn is daarmee een belangrijke impuls voor de groei van de brede welvaart. Inwoners hebben liever vandaag dan morgen een Nedersaksenlijn in hun omgeving, al hebben ze hem natuurlijk liever niet letterlijk in hun eigen achtertuin.
Deelrapporten en proces
De deelrapporten zijn hier online te bekijken. In november verschijnt het hoofdrapport met alle samenvattende en definitieve conclusies.
De Nedersaksenlijn is op dit moment in de fase van een MIRT-onderzoek. In november besluit het Rijk – op basis van dit rapport en een notitie die samen met de regio gemaakt wordt – of de Nedersaksenlijn doorgaat naar een volgende fase, die van een MIRT-verkenning. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.