Productinformatie

Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Algemene informatie


Een afschrift (ook wel uittreksel genoemd) uit de Basisregistratie Personen (BRP ) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. U hebt het uittreksel nodig in de volgende gevallen:

  • Bij aanmelding voor een opleiding of examen
  • Bij het aanvragen van een diploma
  • Bij het overschrijven van een kenteken
  • Bij het huren van een woning van een woningcorporatie
  • Bij een echtscheidingsprocedure of bij beëindiging van geregistreerd partnerschap

Daarnaast kunnen er nog andere situaties zijn, waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Bij de aanvraag van het uittreksel, moet u aangeven waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Op deze manier kunnen wij de vereiste gegevens vermelden op het uittreksel. Er zijn namelijk verschillende uittreksels beschikbaar.

Voor scholen is een afschrift uit de BRP niet meer nodig.

U (of uw gemachtigde) kan het uittreksel BRP aanvragen. Om iemand te machtigen, kunt u een machtigingsformulier invullen. Het uittreksel BRP wordt niet afgegeven aan personen die volgens de wet BRP geen recht hebben op dit uittreksel.

Hoe werkt het



Via internet aanvragen

U kunt het uittreksel BRP online bij ons aanvragen. U moet dan inloggen met DigiD. U kunt het uittreksel BRP daarna ook direct online betalen via iDEAL. Nadat de betaling bij ons is binnengekomen, sturen wij u het uittreksel binnen drie werkdagen toe.


Naar het gemeentehuis

Wanneer u het uittreksel BRP bij ons op het gemeentehuis aanvraagt, wordt dit meteen door ons verwerkt. U krijgt meteen het uittreksel mee. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.

Het is mogelijk om een afspraak te maken . Langskomen kan ook. Bekijk de openingstijden van Burgerzaken .

Wat kost het


Het aanvragen van een uittreksel BRP in het gemeentehuis kost € 9,50 (2018). Wanneer u online uw uittreksel BRP bestelt, dan kost het € 8,50 (2018).

Om uw aanvraag in behandeling te nemen dient u vooraf te betalen.